fredag 16 november 2012

Så kan vanliga katter lösa energikrisen

– eller så undviker vi en naturkattastrof


Den största utmaningen som människan står inför i framtiden är hur vi ska lösa energikrisen. Oljan kommer ta slut inom 50 år och tills dess måste vi ha tagit fram ett effektivt och miljövänligt alternativ.
Jag har ett förslag som baserar sig på en enkel och allmänt vedertagen sanning: Om man stoppar in senap i rumpan på en katt så springer den – tills den dör.



Vi tar helt enkelt katter, stoppar in dem i hamsterhjul kopplade till generatorer och injicerar senap i rumpan på dem = otroligt mycket energi.

Min vision: Vi bygger kattkraftstationer utanför alla större städer i landet. Kattkraftstationerna består av en uppfödningsdel där katterna växer sig starka och avlar för att sedan föras över till själva kraftstationsdelen. Där blir de placerade i ett hamsterhjul av en kattkraftsmaskinist som applicerar senapen med en speciell handske (se bild nedan).
När katten har alstrat all energi den kan, det vill säga har sprungit tills den dör, så mals den ner och blir till kattmat till de nya katterna. Circle of life. Ett fullständigt miljövänligt, självförsörjande och effektivt sätt att skapa energi. Dessutom kommer det skapas mängder med nya jobb te.x. kattkraftsmaskinist/senapsapplicerare.



Det finns givetvis vissa invändningar mot den här typen av energi. Precis som med de flesta andra alternativa energikällorna är det många som tvivlar på att det fungerar. Nu är inte jag konspiratoriskt lagd men, på samma sätt som bilindustrin förhindrar att bilar som går på vatten når marknaden har även kattkraften sina motståndare.
Det finns till om med de människorna  tror att ”senap i rumpan på en katt”-teorin är en myt, till exempel Margareta Jansson, från www.katter.nu som säger:

 ”Det är en vandringslegend och har samma trovärdighet som att katten har nio liv. Det stämmer inte det heller.”

Då skulle jag vilja svara med att Flashbackanvändaren ”tigeraxel” har en annan teori:



Som utbildad källkritisk journalist kan jag säga att Flashback är en trovärdigare källa än Katter.nu –  en hemsida som bland annat tar upp vattendelaren ”Har katter ett sjätte sinne?” och om Margareta Jansson nu har rätt så är det bara bra. Då kan katten springa nio gånger så långt.

P.S Jag lade upp det här inlägget på min nya blogg på ST men de tyckte att de stred mot användnings reglerna ang "olämpligt, stötande eller vulgärt". De hade också fått in en del klagomål från läsare. Det är klart att ST har rätt ta bort något de tycker är vulgärt, även om jag personligen tycker att kan vara vulgärare att skriva om shopping och träning. Nåja, enligt min mening framgår klart och tydligt att det rör sig om satir. 
Jonathan Swift var också olämpligt, stötande eller vulgärt.

/Anders Löf




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar